tisdag 5 augusti 2008

En liten lektion i vad sympati och empati egentligen betyder.

Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen.

Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla och inlevelse, men sträcker sig utöver ett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även ett rationellt värderande.

Nu har vi lärt oss vad sympati och empati betyder.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lever med en som varken kan känna empati eller sympati, har jag kommit fram till :D
Det är något som man borde uppmärksamma lite mer i barnuppfostran. Jag tycker det saknas empati och sympati i barnprogram och sånt. Och just nu har jag grymt megatråkigt. Trots att jag BAD om att få vara själv ikväll. :D

Becka sa...

Du kan inte leva så, ingen kan det. Man ska inte acceptera känslokalla idioter som bara tänker på sig själva. :)
Jag tycker du ska starta ett barnprogram, det skulle nog bli en riktig hit.
Hann du göra nåt mer kul under din kväll helt allena?

kram

Anonym sa...

Nääää. Jag vet, men ibland lever man inte som man lär eller bör.... =)

Nej inget kul hann jag göra. Jag skulle vilja pyssla pyssla pyssla med mina hobbies, men jag ligger så efter med allt jobb och hushållssysslor, så det blir att man inte gör nåt till slut :P

Tittade på Weddingdate på 4an dock och drömde om romantiska stunder :D

Becka sa...

Jag tycker att man allt som oftast inte lever som man bör. Av någon konstig anledning, så du behöver ju inte känna dig dum. :D

haha, man har så mycket att göra att man skiter i allt :D

Romantiska stunder vet jag knappt vad det är. Berätta! :P

Anonym sa...

Romantiska stunder: Finns i alla kärleksfilmer, men aldrig i MIN verklighet :D
Så jag vet ärligt talat inte om nån upplevt dom. Såvitt jag vet så är ju alla killar (som jag träffat iaf) totalt EMOT att se på kärleksfilmer, så dom LÄR sig ju aldrig hur det borde gå till :D
De där små små detaljerna. :P

Becka sa...

Man har ju upplevt romantiska stunder, men det var läääängesen. :D
Mitt ex, han gillade romantiska filmer. Vill du bli introducerad? :D